Jaki akumulator do skutera? Najważniejsze informacje

26-06-2023

Skutery cieszą się w ostatnich latach coraz większą popularnością nie tylko wśród młodych osób. Spotykamy je na ulicach wielkich miast, ale także mniejszych miejscowości. To właśnie dzięki nim możemy się sprawnie przemieszczać do pracy, szkoły lub w wielu innych codziennych sytuacjach. Moda na te pojazdy podyktowana jest między innymi względami ekonomicznymi - skuter jest dużo tańszy w utrzymaniu niż samochód, a dodatkowo łatwiej się nim poruszać nawet w godzinach szczytu, kiedy to wielu kierowców narzeka na niekończące się korki na drogach.

Sezon na skutery trwa przede wszystkim od wiosny do wczesnej jesieni, kiedy to obserwujemy wyraźny wzrost tych jednośladów na naszych ulicach. Bardzo często jest także wybierany jako idealny środek transportu do weekendowych wycieczek za miasto, gdzie liczba miejsc parkingowych jest mocno ograniczona. Sercem tego pojazdu - jak zresztą wielu innych - jest oczywiście akumulator. To właśnie dzięki niemu skuter może pełnić swoją funkcję i pozwalać nam na bezpieczną oraz niezawodną jazdę. Wielu użytkowników zastanawia się jednak nad tym, jaki akumulator do skutera wybrać? O czym koniecznie trzeba wiedzieć i na co zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy kilka niezbędnych informacji.

Akumulator do skutera - jaki wybrać?

Akumulator to kluczowy element napędowy skutera, dlatego jego wybór powinien być dobrze przemyślany. Odpowiedni wybór akumulatora ma ogromne znaczenie dla prawidłowego działania pojazdu, jak również bezpieczeństwa użytkowania. Przy wyborze należy wziąć pod uwagę kilka czynników, jak napięcie, pojemność, układ biegunów oraz wymiary. Wszystkie te dane powinny się znajdować w instrukcji obsługi pojazdu, jak również na obecnie używanej baterii.

Jeżeli chodzi o rodzaje akumulatorów do skutera, to do wyboru mamy kwasowo-ołowiowe, litowo-jonowe oraz żelowe. Pierwsze z nich należą do typów najczęściej stosowanych. Wyróżnia je przede wszystkim atrakcyjna cena, jak też duża wydajność. Istnieją dwa rodzaje akumulatorów kwasowo-ołowiowych - konwencjonalne oraz bezobsługowe. Akumulatory litowo-jonowe są coraz częściej stosowane głównie w skuterach o większej mocy. Ich dużą zaletą jest między innymi niewielka waga, wydajność, dłuższa żywotność oraz brak konieczności konserwacji. Ostatni typ - akumulatory żelowe - są nieco zbliżone do kwasowo-ołowiowych. Różnica polega głównie na tym, że posiadają elektrolit nie w stanie ciekłym, ale właśnie żelowym. Charakteryzują się dużą odpornością na wstrząsy i żywotnością.

Kluczowe parametry akumulatora do skutera

Akumulator musi pasować do budowy naszego skutera. Podstawą jest tutaj ustawienie plusa (bieguna dodatniego), który musi znajdować się po właściwej stronie. Oznaczony jest on zwyczajowo kolorem czerwonym. Kolejna kwestia to rozmiar zazwyczaj podany w nazwie modelu, po literze oznaczającej producenta.

Jeżeli chcemy prawidłowo dopasować akumulator do skutera, pod uwagę musimy wziąć kilka parametrów. Oto najważniejsze z nich:

  • pojemność (wyrażona w Ah);
  • napięcie (6V, 12V albo inne);
  • wspomniany układ biegunów;
  • wymiary akumulatora.

Pojemność akumulatora wyrażona jest w amperogodzinach. Amper (A) wskazuje na ilość energii, jaką akumulator jest w stanie oddać, kiedy odpalamy skuter (tzw. prąd rozruchowy). Większy silnik to więcej prądu rozruchowego niezbędnego do uruchomienia. Tutaj należy sprawdzić zalecenie producenta, bowiem nie jest wskazane kupowanie akumulatora słabszego niż ten, który jest rekomendowany. Można kupić akumulator o większej mocy, jednak trzeba uważać, aby nie przesadzić.

Ładowanie akumulatora w skuterze

Mówią o ładowaniu akumulatora w skuterze, musimy pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Przede wszystkim do ładowania baterii powinniśmy używać wyłącznie oryginalnych ładowarek, które dedykowane są do konkretnych modeli. Kolejna ważna kwestia to unikanie sytuacji, kiedy akumulator zostanie rozładowany do zera. Pamiętajmy zatem o podładowaniu akumulatora przed każdą dłuższą trasą. Nie warto też dopuszczać do sytuacji, kiedy poziom naładowania spada poniżej 10-15%.

Kolejna sprawa dotyczy tego, jak długo ładować akumulator do skutera. Tutaj nie ma konkretnie określonego czasu. Szacuje się, że wynosi on od 4 do około 8 godzin. Większość ładowarek dostępnych na rynku posiada mikroprocesor, który sam dobierze napięcie i natężenie podczas ładowania. Przełączy się również w stan “podtrzymania” gdy ładowanie zakończy się. W przypadku prostowników obsługowych można posłużyć się bardzo prostym przelicznikiem. Napięcie akumulatora znajdziemy na jego obudowie, a natężenie możemy wyliczyć z 1/10 jego pojemności. Na przykład akumulator 6Ah powinniśmy ładować prądem 0,6A. Bardzo ważne jest także prawidłowe przechowywanie akumulatora. W sezonie zimowym, kiedy pojazd nie jest używany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać go w suchym miejscu, gdzie nie będzie narażony na działanie temperatur czy wilgoć.

Słaby akumulator w skuterze - objawy

Jak już zostało wielokrotnie podkreślone, akumulator stanowi serce każdego skutera, jak również wielu innych pojazdów. Mimo to bardzo często nie zwracamy większej uwagi na to, w jakiej znajduje się on kondycji. To duży błąd, który może znacząco wpłynąć nie tylko na stan naszego jednośladu, ale również bezpieczeństwo poruszania się nim. Istnieje kilka charakterystycznych objawów wskazujących na to, że akumulator w skuterze może wymagać naprawy lub nawet wymiany. Oto najczęściej pojawiające się symptomy, które powinny zwrócić uwagę kierowców.

Trudności z uruchomieniem skutera

Pierwsza rzecz, jaka powinna nas zaniepokoić, to problemy z uruchomieniem skutera. Jeżeli podczas próby odpalenia pojazdu słyszymy tylko dziwne buczenie lub też stukanie, może to być sygnał, że akumulator jest zbyt słaby, aby dostarczyć odpowiednią ilość energii, jaka jest konieczna do uruchomienia silnika.

Słabe oświetlenie

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że akumulator w skuterze odpowiada również za oświetlenie. Jeżeli zaobserwujemy, że przednie lub tylne światła są słabe albo zaczynają migać, może to być znak ostrzegawczy związany z kondycją akumulatora. To samo dotyczy zresztą klaksonu - słabszy dźwięk też powinien wzbudzić nasz niepokój i zmusić do sprawdzenia stanu akumulatora.

Wygląd baterii

Zastanawiając się nad tym, czy nasz akumulator jest w dobrym stanie, warto dobrze przyjrzeć się temu, jak wygląda. Co powinno wzbudzić nasz niepokój? Przede wszystkim wszelkiego rodzaju pęknięcia, wybrzuszenia, zerwane klemy, czy przebarwienia. Taka bateria będzie niebezpieczna podczas dalszego użytkowania, dlatego nie warto ignorować zmian w wyglądzie akumulatora.

Wyładowanie się akumulatora w czasie jazdy

Kiedy w czasie jazdy skuterem, akumulator nagle rozładowuje się, a pojazd traci moc, to jasny sygnał, że występują problemy z baterią. Zbyt słaby akumulator nie jest w stanie utrzymać poziomu energii potrzebnego do napędzania skutera przez dłuższy czas.

Słaby akumulator w skuterze może prowadzić do wielu problemów, które wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby być świadomym objawów słabego akumulatora i odpowiednio na nie reagować. W ten sposób możemy łatwo uniknąć wielu przykrych konsekwencji.

Podsumowanie

Wybierając akumulator do skutera, należy wcześniej uwzględnić kilka kluczowych parametrów, jak na przykład pojemność, napięcie czy układ biegunów. Bardzo ważna jest także odpowiednia konserwacja akumulatora, kiedy skuter nie jest używany, głównie w sezonie zimowym. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się jego wydajnością przez znacznie dłuższy czas, a skuterowe wycieczki będą nie tylko przyjemne, ale też bardziej bezpieczne.