Motocykle i skutery to coraz popularniejsze środki transportu, które możemy spotkać na drogach przez cały rok, ale szczyt ich popularności przypada na okres letni. Właśnie w tym czasie wiele osób rezygnuje z poruszania się po drogach samochodem lub komunikacją miejską na rzecz wspomnianych jednośladów. Trzeba mieć jednak na uwadze, że jak każde pojazdy, wymagają one okresowych przeglądów i napraw. Bardzo ważne jest zatem, aby sprawdzać, czy skuter lub motocykl nie wysyła nam niepokojących sygnałów, mogących świadczyć o tym, że wymaga on kontroli.
W wymienionych powyżej jednośladach bardzo ważną rolę pełni sprzęgło. To właśnie ono odpowiada bowiem za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koła napędowe. Krótko mówiąc - bez sprzęgła pojazdy nie byłyby w stanie pełnić swojej kluczowej roli, czyli zostać wprowadzone w ruch. Poniżej przyjrzymy się bliżej temu, jakie są objawy zużytego sprzęgła w skuterze i motocyklu. Dzięki temu będziemy mogli lepiej zadbać o nasz pojazd, a dodatkowo unikniemy wielu przykrych sytuacji w czasie jazdy.
Jak już zostało wspomniane, sprzęgło pełni niezwykle ważną rolę w skuterach i motocyklach. Określane jest jako mechanizm cierny, co oznacza, że zazwyczaj pracuje w kąpieli olejowej. Bardzo ważną cechą sprzęgła jest możliwość tymczasowej pracy w poślizgu. To umożliwia nam dwie rzeczy - ruszanie z miejsca i zmianę biegów. Sprzęgła są bardzo odporne na pracę w trudnych warunkach, co nie oznacza, że są niezniszczalne. Oto najpopularniejsze objawy zużytego sprzęgła, na które warto zwrócić uwagę.
Ślizgające się sprzęgło to chyba jeden z najbardziej charakterystycznych objawów świadczących o jego zużyciu. Możemy go jednak zaobserwować wyłącznie podczas jazdy. Jeżeli w tym czasie widoczny jest wzrost obrotów silnika, który nie przekłada się na przyspieszenie pojazdu, to sygnał, który powinien zwrócić naszą uwagę.
Zużyte sprzęgło bardzo często powoduje też problemy ze zmianą biegów. W przypadku, kiedy zaobserwujemy trudności w znalezieniu biegu neutralnego, powinniśmy koniecznie sprawdzić kondycję sprzęgła w naszym skuterze lub motocyklu.
Wzrost zużycia paliwa również może być sygnałem alarmującym nas o zużyciu sprzęgła. W przypadku, kiedy sprzęgło w motocyklu lub skuterze nie działa prawidłowo, a przez to nie przekazuje odpowiednio mocy na koła napędowe, silnik pracuje znacznie bardziej intensywnie, a to z kolei przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa.
Dziwne dźwięki, jakie pojawiają się często podczas wciskania sprzęgła albo zmiany biegów, to kolejny znak, że wspomniany element uległ zużyciu. Zgrzytania czy piski mogą być spowodowane na przykład tarciami, jakie zachodzą pomiędzy elementami sprzęgła.
Ponieważ sprzęgło jest sercem wielu pojazdów, a nie jest to element niezniszczalny i ulega z biegiem czasu zużyciu, w niektórych przypadkach konieczna może być jego wymiana na nowe. W tym przypadku warto wiedzieć, jakie są szacunkowe koszty na przykład sprzęgła do skutera 2T. Otóż okazuje się, że cena sprzęgła do skutera nie jest wysoka i wynosi ona około 120 złotych. W tej cenie możemy kupić sprzęgła do wielu popularnych skuterów 2T, cieszących się powodzeniem wśród fanów tych jednośladów.
Zużyte sprzęgło w skuterze lub motocyklu to problem, którego nie powinniśmy lekceważyć ze względu na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Istnieje kilka charakterystycznych objawów, mogących świadczyć o jego zużyciu. W takim przypadku koniecznie powinniśmy skontaktować się z mechanikiem, aby naprawić wspomniany element lub też dokonać jego wymiany.